چطوری با رژیم غذائی مناسب دچار بیماری‌های قلبی نشویم؟

 خوردن برخی غذاها احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. زمانی که شما بدانید که کدام غذا را باید بیشتر و کدام غذا را کمتر مصرف کنید در مسیر رعایت یک رژیم غذایی مناسب قلب قرار خواهید گرفت.در ادامه به این می پردازیم که با آزمایشاتی که روی افراد مختلف انجام داده اند و با توجه به نتایج ،چگونه بدون مصرف داروهای استاتین و با رژیم غذایی مانسب کاری کنیم که دچار بیماری‌های قلبی نشویم.

بیماری‌های قلبی
بیماری‌های قلبی

تا چه میزان اندازه کلسترول برای قلب مضر است؟

بالا بودن اندک میزان کلسترول در افراد میان سال برای قلب خطرناک است.بالا بودن میزان کلسترول در افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله میتواند تاثیرات بلند مدتی در سلامت قلب داشته باشد.افزایش اندک کلسترول در افراد میانسال می تواند موجب افزایش ۴۰ درصدی بیماریهای قلبی بشود.

در سطحی نرمال و طبیعی اش، کلسترول یک ماده حیاتی برای عملکرد سالم بدن خواهد بود اما اگر میزان آن در خون بیش از حد مجاز باشد، تبدیل به خطری بی سر و صدا می شود که شانس بیماری‌های قلبی را بالا می برد.

استفاده از جودوسر برای کاهش رژیم غذائی استفاده از بادام برای کاهش بیماری ها قلبی
استفاده از جودوسر برای کاهش رژیم غذائی استفاده از بادام برای کاهش بیماری ها قلبی

با این حال، بالا بودن کلسترول فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود و هیچ علامت بیرونی ندارد که از طریق آن متوجه شوید در معرض  بیماری‌های قلبی و حمله قلبی هستید. معمولا توصیه می شود که هر ۵ سال یک بار سطح کلسترول خون کنترل شود.

چگونه بدون داروهای استاتین کلسترول را پائین بیاریم؟

استفاده از استاتین دربعضی از افراد عوارض جانبی خیلی جدی ای مانند در عضلات و از دست دادن حافظه را دارد.

در آزمایش از افرادی که کلسترول بالائی داشتند صرفا با رژیم غذائی مناسبی کلسترول را پائین آوردند.هدف این نبود که کلسترول را به صفر برسانند.کلسترول ماده لازمی است برای زنده و فعال بودن به آن نیاز است.برای مثال بدن ما از کلسترول برای تولید ویتامین D به هورمانهای استروژن و تست استرون استفاده می کند.

استاتین برای کاهش بیماری‌های قلبی
استاتین برای کاهش بیماری‌های قلبی

مشکل وقتی پیش می آید که میزان کلسترول بدن ما خیلی بالا باشد.وقتی دکتر میزان کلسترول شما را اندازه می گیرد ،علاوه برای عدد کلی میزان کلسترول دو عدد دیگر است باید به آن توجه داشت.

یکی ال دی ال HDL  است که به کلسترول بد معروف است که باعث بسته شدن سرخرگ ها می شود.دیگری اچ دی ال HDL  است که کلسترول خوب معروف است چون می تواند کلسترول جمع شده در سرخرگ ها را  حذف کند.در یک فرد سالم کلسترول باید کمتر از ۵ باشد.کلسترول بد یا ال دی ال باید کمتر از ۳ باشد و اچ دی ال یا کلسترول خوب باید بیشتر از ۱ باشد.

آزمایش بر روی افراد با کلسترول بالا

در آزمایشی که روی افرادی که کلسترول بالائی داشتند آنها را به ۳ دسته تقسیم کردند و هرگروه رژیم غذائی متفاوتی دارد.

دسته اول : از غذائی که کلسترول بالائی دارد دوری می کنند. غذاهای افزایش دهنده کلسترول را کم کنند باید هر چربی ای که منشا حیوانی داشته باشد را حذف کنند و به جای آن از چربی های گیاهی و کم چرب استفاده کنند.یعنی به جای تخم مرغ، گوشت قرمز و پنیر پرچرب از از گوشت بدون پوست چربی و غذاهای گیاهی استفاده کنند.

دسته دوم:به جای حذف بعضی از غذا ها به خوردن جوی دوسر بسنده میکنند.

دسته سوم:روزی یک مشت بادام می خورند.

جوی دوسر چطور کلسترول را کم میکند؟

در حلیم گندم فیبر چسبیده یا ویسکوزی وجود دارد که در جو هم به مقدار خیلی زیادی دیده می شود.یک فیبر قابل حل شدن به نام بتاگلوکن  هست.تحقیقات انجام شده نشان میدهد که اکثر افراد اگر روزی ۳ گرم مصرف کنند،میزان کلسترول آنها چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا میکند.

بتاگلوکن موجود در جو در معده به کلسترول می چسبد و مانع جذب و ورودش به معده می شود.

بیشتر بخوانید
گوشت قرمز بخوریم یا نه؟آیا خوردن گوشت منجر به سرطان می شود؟
جوی دوسر در کاهش بیماری های قلبی
جوی دوسر در کاهش بیماری های قلبی

جو دوسر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برای انسان برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی می باشد. قسمت اعظم جو ذخیره شده، به مصرف خوراک دام می رسد. ولی توجهات اخیر به فیبر موجود در جو دو سر، کاربرد انسانی آن را نیز افزایش داده است. عصاره ی جو دو سر برای بیش از یک قرن، به عنوان تسکین دهنده جلدی به کار می رود. از یک صد سال قبل از میلاد جو دو سر بیش تر در نواحی شمالی کشت می شده است.

بادام چطور کلسترول را کم میکند؟

گروهی که بادام می خورد،روزی حدود ۶۰ گرم بادام باید بخورد.بادام به خاطر فیتوسترول نسخه گیاهی کلسترول و تحقیقات متعددی نشان داده که میزان کلسترول را پائین می اورد.در ضمن ممکنه به خاطر خصوصیات ذاتی خود بادم باشد.چون بادام وقتی از جهاز هاظمه عبور میکند تجزیه نمی شود و در نتیجه ممکنه مانع از جذب چربی ها بشود و کاهش جذب چربی روی میزان جذب کلسترول تاثیر بگذارد.

رژیم غذائی استفاده از بادام برای کاهش بیماری ها قلبی
رژیم غذائی استفاده از بادام برای کاهش بیماری ها قلبی

به گفته محققان مصرف منظم بادام به تقویت میزان کلسترول HDL کمک کرده در حالیکه همزمان شیوه دفع آن از بدن را نیز بهبود می بخشد.

نتایج آزمایشات رژیم غذائی برای کاهش بیماری‌های قلبی

بعد از یک ماه از رژیم غذائی تجویز شده به گروه ها نتیجه به این صورت بود

در گروه اول با میانگین ۱۱ درصد کاهش کل کلسترول و ۱۳ درصد کاهش ال دی ال بعد در صدر جدول قرار میگیرند.

گروه دوم هم کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد.حدود ۹ درصد کاهش کلسترول وبیش از ۱۰ درصد کاهش کلسترول بد

گروه سوم که گروه بادام بود تغییر کمی داشت .میانگین سطح کلسترول آنها ثابت بوده است.

بنابراین خوردن جوی دوسر و کمتر خوردن چربی های حیوانی تاثیر قابل ملاحظه ای داشته است.

ولی این پایان داستان نیست.نموداری که واکنش تک تک افراد گروه بادام را  نشان می داد که نتیجه آن شگفت انگیز است.نیمی از گروه بادام واکنش مثبت نشان دادن و در یک فرد ،شاهد حدود ۱۸ درصد کاهش میزان کلسترول بودند.اما افرادی بودند که واکنش برعکس نشان دادند یعنی کلسترول آنها بالا رفته است حتی در بعضی به شدت بالا رفته است.

بنابراین خوردن بادام به ویژگی های فرد بستگی دارد.

رژیم غذائی پورتفولیو برای کاهش بیماری‌های قلبی

در آزمایشات بالا فردی هم بود که از استالین ها برای کنترل کلسترل استفاده میکرد ولی مدتی است به رژیم غذائی پیشنهاد شده رو آورده است و تمام موارد گروه های بالا را به کار برده است.در این رژیم غذائ غیر مجاز رتبه اول به گوشت قرمز تعلق دارد.یعنی خداحافظی با استیک،همبرگر و کالباس.بایستی با میگو،تخم مرغ ،کره و پنیر هم خداحافظی کند.

در فهرست های مجازش علاوه بر بادام،جوی دوسر ،گردو سبزیجات مختلف اشاره شده است.این رژیم غذائی توسط متخصص در تورنتو به نام رژیم پورتفولیو معروف است.چون ایده اصلی حمله کردن به کلسترول از زوایای مختلف است.

رژیم غذائی پورتفولیو
رژیم غذائی پورتفولیو

اولین چیزی که باید زیاد بخورد فیبرهای چسبنده یا قابل حل شدن است.این فیبرها در جوی دوسر و همینطور بادمجان ،بامیه و البته در لوبیا و حبوبات دیگر وجود دارد.دومین چیزی که باید رژیم غذائی اضافه شود انواع مختلف استرول های گیاهی است.ماده ای که در محصولات گیاهی پیدا میشود.در آخر باید مغزهای خوراکی زیادی را هم به رژیم غذائی اضافه کند.

نتیجه بعد از چند هفته به این صورت بود که  در شروع میزان کل کلسترول ۸ که خیلی بالا بود.اما بعد از ۸ هفته کلسترولش ۳۰ درصد پائین آمده است.میزان ای دی ال هم ۴۲ درصد پائین آمده که کاهش خیلی زیادی بود.در واقع در حد استفاده از داروهای استاتین میزان کلسترولش پائین آمده بود با رژیم غذایئ که بهش تجویز شده بود.

بنابراین آیا می شود کلسترول را با تغییر رژیم غذائی پائین آورد؟جواب بله.اما این را با چه رژیم غذائی انجام بدهیم به خودمان بستگی دارد.

هر سه گروه  تا حدودی موفق بودند حتی فقط با خوردن جوی دوسر یا بادام شاهد کاهش کلسترول شده بودند.و حتی ترکیبی تغییرات مختلف در رژیم غذائی می تواند نتیجه ای حتی بهتر داشته باشد.

پس میزان کلسترول را چک کنید و اگر بالا بود سعی کنید با کمتر خوردن چربی های حیوانی و اضافه کردن غذاهائی که در آزمایش افراد دیدید یک رژیم شخصی را آزمایش کنید.

 

 

 

 

 

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید